Filmpædagogiske aktiviteter i Danmark kortlægges løbende i et samarbejde mellem Det Danske Filminstitut og forskellige filmpædagogiske aktører i Danmark.
Forsknings- og udviklingsresultater, opsamlet i Kortlægning af dansk filmpædagogik på grundskoleniveau peger på et stort potentiale i de produktionsorienterede tilgange, særligt film- og media literacy, som indgang til læring, trivsel og øget selvværd.
I FilmSkabet arbejder vi med de fem anbefalinger fra kortlægningen når vi implementerer filmliteracy i fagene på skolerne:
- Styrk filmens egen-faglighed og særlige sprog i grundskolen
- Anvend film som læringsredskab i de enkelte fag i skolen
- Byg bro mellem skole og filmverden
- Lad eleverne skabe egne produkter
- Styrk læreres og pædagogers kompetenceudvikling på det filmfaglige område
Første fase af kortlægningen
Første fase af kortlægningen af filmpædagogiske aktiviteter blev til en kortlægning af mere end 50 filmpædagogiske projekter og initiativer til grundskolen fra hele Danmark.
Målet med første fase i kortlægningen var at samle erfaringer, resultater og anbefalinger på det filmpædagogiske område på grundskoleniveau i Danmark. Det sker på baggrund af et ønske om at synliggøre erfaringer og anbefalinger, så implementeringen af film og filmproduktion i undervisningen kan kvalificeres bedst muligt. Bidragsyderne repræsenterer et bredt udsnit af både lærere og pædagoger, filmfaglige professionelle, projektholdere og forskere.
Kortlægningen er udarbejdet af Animated Learning Lab (ALL) på The Animation Workshop/ VIA University College (VIA UC) i et samarbejde med Det Danske Filminstitut (DFI), Kulturregion Fyn og Station Next. Repræsentanter fra disse organisationer har udgjort en styregruppe, der har bidraget med idéer, udvikling og refleksion undervejs.
For bidrag til opdatering af kortlægningen:
Kontakt: Sia Søndergaard på mail sias@via.dk