Projektet arbejder med at inkludere alle i undervisningssituationens faglige fællesskab gennem udvikling af forestillings - og kommunikationsevne.

Same Same but Different

Creative Learning & Animation / Same Same but Different

Same, same - but different bruger filmmediets arbejdsformer og stilladseringsprocesser til at skabe klarhed og ro i det kreative faglige fællesskab af undervisere, kunstnere og studerende og dermed styrke den enkeltes evner til at udtrykke sig i undervisningssituationen.

Same Same but Different

  • Om

    Projektet arbejder med at inkludere alle i undervisningssituationens faglige fællesskab gennem udvikling af forestillings - og kommunikationsevne.

    ’Same, Same but Different’ vil udvikle et filmisk kreativt koncept, der kan arbejde ind i målstyrede undervisningsforløb. De konkrete opgaver tager udgangspunkt i skolens fællesmål. Projektet vil benytte parallellerne mellem det skrevne sprog og de filmiske virkemidler som udgangspunkt. Ved at bruge animationsmediet til at skabe opmærksomhed om sproglig udvikling, vil eleverne samtidig blive indført i de filmiske virkemidler Eleverne kan således lære tegning/illustration og filmskabelse fra de små klasser. Dette vil understøtte udviklingen af elevernes egne forestillinger og iagttagelser, samt give flere kanaler at udtrykke sig igennem. Hermed åbnes for inklusion i det faglige fællesskab for de 15% af eleverne, der er i læse- og skrivevanskeligheder. Det vil give ro til at nå fællesmålene gennem differentierede undervisningsforløb.

    Deltagere : Læremiddelsforfatter Margit Gade. Ph.d. i Læsevanskeligheder, Aase Holmgaard

    Projektets startdato og slutdato : Projektet starter 1. Januar 2021 og kører tre år frem

  • Tegneserie: Drager skal da tegnes, ikke bare staves!

  • Partnere

    Følgende skoler deltager i test og udvikling af projektet Same Same but Different
    Projektet gennemføres i samarbejde med 3 folkeskoler: Munkholmskolen, Randers Kommune, Søndre Skole, Viborg Kommune og Favrskov Skole, Ulstrup Kommune. Lærere og pædagoger fra tre grundskoler bidrager som medudviklere af den didaktiske tilgang og er med til at kvalitetssikre anvendeligheden af prototyperne til læringsmaterialerne.
    VIA Læring og IT forsker

    VIA Læring og IT forsker

    Website

    VIA Læring og IT forsker i hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde igennem hele uddannelsessystemet generelt. Forskningsprogrammet er en del af Forskningscenter for pædagogik og dannelse.

    Den Kreative Skole

    Den Kreative Skole

    Website

    På Den Kreative Skole i Silkeborg møder børn, unge og voksne de kreative fag. Kreativitet er et springbræt for både livsenergi og udvikling. Derfor har vi et stort udbud af forskellige fag inden for kunstarterne musik, dans, billedkunst og teater.

    Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst

    Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst

    Website

    Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst er et landsdækkende projekt, som på tværs af den billedkunstneriske fødekæde samler en lang række aktører, der arbejder på at skabe gode muligheder og rammer for arbejdet med børn, unge og billedkunst. Landsforeningen Børn, Kunst og Billeder er projektejer.

  • Kontakt

    Hanne Pedersen

    Project Manager

    T: +45 87 55 49 62

    E: